Combating terrorism and the exchange of data in international trade
Ostatnie zamachy w Paryżu jednoznacznie pokazały, że zwalczanie terroru jest jednym z dominujących tematów politycznych Już zamach na Nowojorskie Wieże Centrum Handlu Światowego z 11. września 2001 drastycznie uprzytomnił, jakie wymiary terroryzmu są możliwe. Terror grozi nie tylko społeczeństwu cywilnemu, lecz także światu międzynarodowego handlu. Pomiędzy ekspertami celnymi i handlowymi powstała wyraźnie większa świadomość ryzyka: szybko zaczęto obawiać się tego, że międzynarodowy transport kontenerów i porty morskie mogłyby znaleźć się w polu zainteresowania terrorystów. Z niezabezpieczonych portów morskich terroryści byliby w stanie operować przez międzynarodowy transport kontenerów na całym świecie. Zostały stworzone scenariusze, według których terroryści w tylko niewystarczająco zabezpieczonych portach morskich w kontenerach będą umieszczać bomby i inne materiały niezbędna dla zamachów[1].
[1]Porównywalne scenariusze zostały opisane przykładowo w: Mark Mazzetti and Scott Shane, Evidence Mounts for Taliban Role in Bomb Plot, N.Y. Times, May 2010; Kenneth Chang, Explosive on Flight 253 is Among Most Powerful, N.Y. Times, December 2009; Neue Zürcher Zeitung, Schweizer Ausgabe, Reaktion auf die Paketbomben aus dem Jemen, z dnia 9.11.2010, jak i: Hartmut Küchle, Seehäfen als neuralgische Zonen der kritischen Infrastruktur: Sicherheitstechnologische Lösungen und Arbeitsplätze am Beispiel des Hamburger Hafens, Bonn 2008.[...]